دیانت از دیدگاه اخلاق اسلامی

comments 0

دیانت

دینداری از نگاه اسلام

دیانت یعنی معتقد بودن به ذات یگانه الله متعال و پابندی به اوامر و ارشادات دین مبین اسلام. اوامر اسلامی در بخش های مختلف زندگی انسان به حقایقی ارتباط  می گیرد که از آن جمله: نظام اعتقادی اسلام، نظام سیاسی اسلام، نظام اخلاقی اسلام ، نظام اقتصادی اسلام ، نظام حقوقی اسلام ، نظام اجتماعی اسلام ، نظام قضایی اسلام و غیره … است که در بخش های مختلف از طرف شریعت صادر شده و از طرف بنده گان متدیّن تطبیق میگردد.

البته مقصود از بحث دیانت در بخش اخلاق این است که اخلاق اسلامی مجزا از عقیده نیست. بلکه یک بخش ایمان مسلمان را اخلاق تشکیل می دهد ، به خاطریکه در بین عقیده و اخلاق رابطۀ نهایت عمیق و محکمی وجود دارد که وجود یکی مستلزم وجود دیگراست، چنانچه عقیدۀ اسلامی از ما خواهش مراعات نمودن اخلاق اسلامی و دیگر اصول و ارزش های دینی را دارد.

و نیز اصول فدا کاری بنا براساس عقیده و ایمان به خدا و تصدیق به رسالت رسول الله ﷺ و باور به روز عقبا پیدا می شود.

طبیعی است انسان مال و جان خود را فدا نمی کند تا وقتیکه بریک مبدأ عالی و برتر ایمان نداشته باشد. نزد مسلمان مبدأ عالی و برتر از ایمان به خدا و محبت به رسول الله وملت اسلامی چیزی دیگری وجود ندارد، به همین خاطر در ادوار تاریخ مسلمان ها درس و نمونۀ فدا کاری بودند ، از نمونه های بارز آن جهاد در راه خدا به مال و نفس است.

پس نزد آنهائی که این مبادی عقیده و ایمان و دینداری به مفهوم واقعی وجود ندارد ویا ضعیفتر از تار عنکبوت است آیا چه فکرمی کنید که مقدس ترین و پربها ترین اشیای مادی و معنوی، ملی و اسلامی را به خاطر تحقق آرمان و مصالح شخصی شان نمی فروشند ؟  و آنهائی که به باز پرس  قیامت  عقیده ندارند ، پس مانع نزد شان از معامله گری و سودا بازی چه چیزاست ؟

پس انسانیکه از خدا نترسید ، و از عذاب روز قیامت نه هرا سید ، چه چیز وی را از خیانت ، دروغ ، فریب کاری ، وعدم مسؤلیت پذیری مانع می شود ؟

پس آنهایی که به غیراز مصلحت شخصی وهوا و هوس نفسی به چیزی دیگر عشق و علاقه ندارند ، چگونه میتوانید   آنها را قناعت دهید که مصالح شخصی شان را فدای فضائل اخلاقی نمایند ؟ زیرا اصول فدا کاری ضرورت به عقیده وایمان دارد و آنها آنرا ندارند.

نام کتاب:                                     کلید اخلاق

نویسنده                                       مطیع الله “واحدی”

توثیق:                                        شورای علمای انجمن علمی و اجتماعی فلاح

وبسایت:                                                Www.Falah.af